Jednym z najistotniejszych elementów, bez których trudno jest wyobrazić sobie możliwość tworzenia optymalnej i skutecznej strategii marketingowej, jest określenie grupy docelowej. Nawet najlepsza kampania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeżeli grupa ta zostanie błędnie dobrana. Dlatego warto poznać nieco bliżej swoich potencjalnych klientów. Jak określić grupę docelową? Podpowiadamy.
Czym jest grupa docelowa?
Grupa docelowa nazywana także targetem to grono klientów, którzy w domyśle są odbiorcami naszych usług lub produktów. Są to więc klienci potencjalnie zainteresowani naszą ofertą. Warto ich wyodrębnić już w sytuacji, kiedy tworzymy plan marketingowy pdf. To właśnie do tych odbiorców będziemy kierować nasze komunikaty marketingowe i skupiać wokół ich potrzeb, stylu życia i oczekiwań działania reklamowe. Pamiętajmy, że komunikat kierowany do wszystkich, a więc trafiający do ogółu społeczeństwa zazwyczaj jest mniej skuteczny niż ten ściśle ukierunkowany na konkretnego odbiorcę.
Jakie dane należy wziąć pod uwagę, określając grupę docelową?
Określając grupę docelową, należy zastanowić się, jakimi cechami charakteryzuje się nasz odbiorca. Dzięki temu będziemy mogli ukierunkować nasze działania marketingowe w taki sposób, aby do niego dotrzeć i zainteresować swoimi produktami. Podczas określania grupy docelowej, należy wziąć pod uwagę więc dane demograficzne, takie jak wiek, płeć, klasę społeczną, wielkość gospodarstwa domowego, liczbę członków rodziny, wykonywany zawód, wykształcenie, a nawet narodowość czy wyznawaną religię.
Istotne jest również określenie lokalizacji, a więc kraju lub regionu, który zamieszkuje nasza grupa docelowa. Tutaj istotne są dane takie jak miejsce zamieszkania, typ miejscowości (duża, mała, średnia), przeciętne zarobki odbiorców, a także ich styl życia. Chodzi tutaj głównie o to, na co przeznaczają swoje pieniądze, czy ich styl życia jest konsumpcyjny, czy na przykład oszczędny. Istotnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są również zachowania społeczne naszej grupy.
Gdzie szukać informacji o klientach?
Znalezienie grupy docelowej obecnie jest dużo łatwiejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Zadanie to możemy powierzyć specjalistom, którzy działają w branży marketingowej. Jeżeli mamy więcej czasu, możemy skorzystać również z ogólnodostępnych narzędzi, które ułatwiają i przyspieszają taki proces. Dzięki nim możemy zgromadzić informacje dotyczące tego, skąd pochodzi ruch na naszej stronie, a więc o lokalizacji, ale także wieku, płci czy oprogramowaniu, z jakiego korzystali użytkownicy. Dane takie dostępne są nie tylko w przypadku witryn internetowych, ale również kont firmowych w mediach społecznościowych. Warto więc wykorzystać je podczas tworzenia grupy docelowej.